Vad är en dialog?
En bolagsdialog inleds när det upprättas en kontakt med bolaget kring en viss fråga. I dialogen sker diskussion med bolaget om dess utmaningar, och om Etikrådets förväntningar och krav på förbättringar inom aktuella hållbarhetsområden. Bolagsdialogerna utgår från tydliga mål som exempelvis förbättrad styrning av bolagets verksamhet genom policyer, dessas implementering och att bolaget rapporterar transparent. Målen för dialogerna och dialogstrategin följs löpande upp och utvärderas. Kontakt sker via mejl, telefon, videomöten eller besök på plats.
Vilka deltar i en dialog?
Etikrådet kan delta i dialogerna direkt eller via en tjänsteleverantör. Etikrådet samarbetar ofta med andra investerare för att öka möjligheten att påverka. Dialogen inleds genom bolagets investerarkontakt eller genom direktkontakt med bolagets hållbarhetsansvariga samt med andra relevanta intressenter. Beroende på om problemen är bolagsspecifika eller gemensamma för en hel bransch, drivs dialogerna bolagsspecifikt eller med flera bolag samtidigt inom den specifika branschen. I vissa fall kan även olika aktörer i värdekedjan behöva samlas för att gemensamt adressera problemet.
Framgångsfaktorer
Etikrådets arbete utgår från vetenskapligt förankrade metoder.
- God kunskap: God kunskap om ett hållbarhetsområde underlättar en framgångsrik dialog och påverkansarbetet. Det är också viktigt att vara påläst om bolagets arbete på området samt dess förutsättningar och utmaningar.
- Förtroende: Om Etikrådet kan skapa ett konstruktivt klimat för dialogen, ökar möjligheten att lyckas få bolaget att genomföra positiva förändringar. En dialog med ett bolag förs i förtroende och är därför inte alltid möjlig att rapportera om offentligt. Etikrådet arbetar för ökad öppenhet och redovisar transparent sitt arbete i största möjliga mån.
- Samverkan: För att mer effektivt kunna påverka bolag till förändring kan Etikrådet samarbeta med andra investerare, ofta internationellt, och därigenom skapa en hävstångseffekt för att åstadkomma förändring.
- Anpassat arbetssätt: Etikrådet kan välja olika sätt att bedriva dialog, anpassat efter situation, sakfråga och dialogens framdrift.
- Utbyte av erfarenheter: Inget bolag vill vara sämst och att arbeta med flera bolag i en bransch samtidigt är ofta en framgångsstrategi. Etikrådet kan också stötta erfarenhetsutbyten mellan bolag i olika branscher.